Internationalisering op jouw school
Om internationalisering op te nemen in het onderwijs, is er voor zowel besturen, schoolleiders als docenten een belangrijke taak weggelegd. Internationalisering van het onderwijs is een vorm van onderwijsvernieuwing. Het is geen project dat je er even bij doet. Maar waar begin je nu? Of hoe weet je waar jouw school nu staat?
Onderstaande tools zijn ontwikkeld door o.a. de PO-raad en Erasmus+ om scholen te ondersteunen bij het proces:
Internationaliseringsmeter |
|
Format beleidsplan |
|
Sjabloon voor Engelstalige schoolgids |
|
Onderwijsmethodes internationalisering |
Taalvaardigheid

![]() |
Taalvaardigheid betekent dat men in één of meer vreemde talen kan functioneren binnen internationale contexten. Engels is een wereldtaal en als gevolg daarvan de belangrijkste taal in de wetenschap, de handel en het bedrijfsleven. Naast Engels zijn ook andere vreemde talen van belang zoals het Frans, Duits, Spaans, Arabisch en Chinees. |
Doelstellingen:
- het eindniveau Engels op het Primair Onderwijs verhogen;
- het eindniveau Engels op het Voortgezet Onderwijs verhogen;
- bijscholen van nieuwe en zittende docenten in Engels;
- meer gebruik maken van native speakers voor de klas.
Onderstaande tools zijn ontwikkeld door om (Engelse) taalvaardigheid van leerlingen en/of professionals te verbeteren:
Kennis van vreemde talen vormt de eerste stap richting internationalisering. De meeste scholen kiezen voor Engels, maar ook andere talen zoals Frans of Duits worden aangeboden op basisscholen. Lees meer... >
De kinderen helpen de docent om haar/zijn vakantie locatie te kiezen, en dat alles in het Engels. Iedere week focussen de kinderen op een ander land. Lees meer...>
Wereldburgerschap

.![]() |
Wereldburgerschap gaat om kennis van andere landen en culturen en de bereidheid om je in de mensen uit deze landen en culturen te verdiepen. Dit versterkt het vermogen tot internationale reflectie en het beter begrijpen van verschillende culturele perspectieven. Wereldburgerschap stopt immers niet bij onze landsgrenzen. |
Doelstellingen:
- kennis krijgen over verschillende culturen;
- begrijpen van diverse culturen en de verschillen daartussen;
- bewust in aanraking komen met verschillende culturen;
- bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen tot verantwoordelijke wereldburgers.
Global Perspectives
Global Perspectives is sinds schooljaar 2017-2018 een nieuw vak op het Heerbeeck International College (havo en vwo), voor alle leerlingen in het 4e leerjaar.
Secret Seeds
Leerlingen planten zaadjes uit diverse landen waarmee de school een band heeft. Kinderen aldaar doen hetzelfde met zaadjes uit Nederland. Het project loopt dus simultaan in verschillende landen.
Schoenmaatjes
Van schoenendoos tot onvergetelijk cadeau. Onderwijs is zoveel meer dan leren schrijven en rekenen. Door mee te doen met Edukans Schoenmaatjes leren kinderen een waardevolle les: dat geven om een ander belangrijk is. En krijgen leeftijdsgenootjes in ontwikkelingslanden een onvergetelijk cadeau!
Multiculturele samenwerking en communicatie

![]() |
Internationale samenwerking gaat verder dan begrijpen van de culture diversiteit, en gaat over het rekening houden met deze diversiteit en het bouwen van samenwerkingsrelaties. Het omvat ook het vermogen om op communicatiestijlen te reflecteren en de eigen stijl aan te passen aan de omgeving en achtergrond van de samenwerkingspartners. |
Doelstellingen:
- multiculturele samenwerking en communicatie toepassen in Nederland;
- meer uitwisselingen met andere culturen (digitaal en/of fysiek).
Global Perspectives
Global Perspectives is sinds schooljaar 2017-2018 een nieuw vak op het Heerbeeck International College (havo en vwo), voor alle leerlingen in het 4e leerjaar.
Secret Seeds
Leerlingen planten zaadjes uit diverse landen waarmee de school een band heeft. Kinderen aldaar doen hetzelfde met zaadjes uit Nederland. Het project loopt dus simultaan in verschillende landen.
Subsidiemogelijkheden
![]() |
Via NUFFIC zijn er verschillende subsidiemogelijkheden voor zowel primair, voortgezet als middelbaar beroepsonderwijs. Deze subsidies kunt u aanvragen voor uw eigen school of voor meerdere scholen in een samenwerkingsverband ten behoeve van internationalisering van het onderwijs. Met deze subsidies kunt u verschillende onderdelen van uw internationaliseringstraject financieren. |
Basis- & Voorgezet onderwijs
Binnen het primair en voortgezet onderwijs zijn er twee subsidies aan te vragen:
Erasmus +
Dit is het subsidieprogramma van de Europese Commissie voor onderwijs, jeugd en sport. Hiermee kan uw school subsidie aanvragen voor mobiliteit, strategische partnerschappen en beleidsontwikkeling. Lees meer... >
IPV-regeling
In de IPV-regeling (internationalisering po en vo) staat het verwerven van internationale competenties centraal. Er zijn diverse subsidiemogelijkheden voor zowel curriculumontwikkeling als mobiliteit voor leerlingen, leerkrachten en Pabo-studenten. Lees meer via NUFFIC... >
Middelbaar beroepsonderwijs
Voor het middelbaar beroepsonderwijs zijn er zowel vanuit Europa als vanuit het Rijk een flink aantal subsidiemogelijkheden beschikbaar gesteld. Het doel bij deze subsidies is om studenten vaker in contact te brengen met een internationale omgeving en om docenten in staat te stellen studenten daarbij te helpen en te enthousiasmeren. Vind hier een overzicht van alle subsidiemogelijkheden.
CINOP
CINOP is o.a. het nationaal agentschap voor Erasmus+ voor mbo. Naast subsidies verstrekken, stimuleren zij op allerlei manieren de ontwikkeling van het mbo. Voor meer informatie, ga naar de website www.cinop.nl.
Contact
JOUW INTERNATIONALISERINGSACTIVITEIT OOK IN DEZE TOOLKIT?
Wij zijn continu op zoek naar nieuwe tools en activiteiten voor in deze toolkit. Wil jij jouw internationaliseringsactiviteit graag delen met anderen? Mail ons dan via info@lereninbrainport.nl.